Почти всеки активен спортист прибягва до прием на протеин, като най-масово използван е суроватъчният протеин, отличаващ се с бързото си действие. Не е случайно, че в силови дисциплини, като културизъм, вдигане на тежести, кросфит и бойни спортове е нужен именно бърз протеин, който да възстанови мускулната тъкан след интензивни тренировки. Тук ще разгледаме основните предимства на суроватъчния протеин, както и различните му форми и ползите, които спортистите си гарантират с неговия прием.

Какво представлява суроватъчния протеин?

Както подсказва неговото име, суроватъчният протеин е вторичен продукт на суроватката, отделен при производството на сирене. Този почти отпаден продукт се получава при денатурацията на млякото с пресичане на белтъчините и мазнините, съдържащи се в него. Голяма част от суроватката е вода – над 90%, като в един литър се съдържат едва 3 гр протеин, а също и мазнини, лактоза и известно количество витамини и минерали. На суроватъчния протеин се падат едва 20% от млякото – останалите 80% са казеин.

В зависимост от технологията, по която е обработен, суроватъчният протеин има три базови разновидности:

  • Суроватъчен протеин концентрат;
  • Суроватъчен протеин изолат;
  • Суроватъчен протеин хидролизат.

И трите вида протеин имат своите предимства, като например концентратната формула е с висока бионаличност на белтъчините, достигайки до 80% съдържание в някои продукти. Суроватъчният концентрат се добива чрез микро и ултрафилтрация, запазвайки голяма част от съдържащите се в млякото липиди и млечна захар (лактоза).

Суроватъчният протеин изолат се добива чрез по-скъпа, но много по-ефективнапреработка на млякото. Това е причината добавките от този тип да са по-скъпи от концентратната форма, но имайки предвид значително по-високата чистота на този продукт, цената му е напълно оправдана. Под чистота имаме предвид почти пълното елиминиране на мазнини и лактоза. Освен ниско калоричен, този протеин е лесно смилаем и с отлична абсорбация. Такъв продукт е ISO+ – без съдържание на захар, въглехидрати и с нула процента лактоза.

Суроватъчният хидролизат е най-скъпата форма на протеин, но и тази с най-високо качество. Той се добива по метода на ензимната хидролиза, при който белтъчините се разбиват до прости пептиди – дейност присъща на стомаха и дванадесетопръстника. На практика суроватъчният протеин хидролизат се предлага в напълно усвоима форма. Поради пълното елиминиране на лактозата по време на технологичния процес, този вид протеинови добавки са подходящи дори за хора с лактозна непоносимост.

Ползи от приема на суроватъчен протеин

Ползите от допълнителния прием на протеин са насочени най-вече към спортните резултати, поради което добавки, базирани на суроватъчен протеин се считат за изцяло спортни суплементи. Основно свойство на суроватъчния протеин е да подпомага възстановяването на мускулната тъкан след интензивно натоварване. Богатият  му аминокиселинен профил го прави отлично средство за покачване на мускулната маса, тъй като аминокиселините са основен градивен компонент на мускулната клетка.

Протеинът има свойството да повишава силата и издържливостта по време на тренировки, а също и да подпомага изгарянето на мазнините при режими за намаляване на теглото. Суроватъчният протеин е познат отдавна със своето свойство да подпомага имунната система, предпазвайки тялото от инфекции, възпаления и травми.

Кога и колко суроватъчен протеин да приемаме?

Дозата на суроватъчния протеин трябва да бъде определена индивидуално, като тя трябва да допълва количеството белтък, прието с храната. Болшинството билдъри прибягват до прием на суроватъчен протеин непосредствено след тренировка, за да се възползват от анаболния прозорец, по време на който стартира протеиновия синтез в мускулните клетки. Това води не само до по-бързо възстановяване на мускулатурата, но и до покачване на мускулната маса.