Ако сте начинаещи в тренировките с големи тежести, вероятно все по-често чувате термините “Хранителни добавки” и “Спортни храни”. Истината е, че ако спортувате с цел да изгорите мазнини, а още повече, ако работите в посока увеличаване на мускулната маса, рано или късно ще се наложи да използвате такива. Със сигурност се питате каква е разликата между двата термина и има ли значение коя от двете разновидности ще започнете да използвате?

Всъщност, разликата между храни и добавки, доколкото изобщо има такава е несъществена. И двете групи са разработени специално за целите на спорта. И двете имат за цел да ви помогнат да постигнете желаните резултати, като осъществят доставка на важни микро и макро нутриенти, които не можете да получите от храната – не и в същите количества, които ще ви бъдат нужни, ако тренирате усилено и интензивно.

Кои са спортните храни?

Като спортни храни определено можем да класифицираме протеиновите пудри, тъй като те често служат за заместване на едно (или повече) дневни хранения. Считаме ги за храни, защото тяхното предназначение е да захранват мускулната тъкан и да стимулират нейния растеж. Протеиновите шейкове, готовите напитки и десертчета имат една единствена мисия – да поддържат високи белтъчните нива в плазмата, с което да стимулират собствения протеинов синтез в мускулните клетки.

Истината е, че дори перфектно разработената диета не е напълно способна да осигури достатъчно висока доставка на протеин. Билдърите, подложени на изключително натоварващи тренировки губят голямо количество мускулен протеин в следтренировъчния интервал, а единственият начин, тези запаси да се възстановят бързо, за да се избегнат катаболните процеси и за да стартира протеиновата регенерация са спортните храни и по-конкретно протеиновите суплементи, които масово наричаме добавки.

Какво представляват фитнес добавките?

Това, което можем да разглеждаме като спортни хранителни добавки е колкото сходно, толкова и различно от храните. Добавките, разработени специално за усилено трениращите също се грижат за доброто състояние на мускулите, в това число и за техния растеж, но тази грижа е по-скоро второстепенна, а не основна тяхната функция. Добавките могат да бъдат базирани на витамини и минерали, а също и на аминокиселини – заменими или незаменими.

Културистите се нуждаят от фитнес добавки, за да поддържат добро общо физическо състояние. От различните суплементи зависи здравето на храносмилателната система, костната плътност, сърдечната дейност и не на последно място – метаболитните процеси. Цяла категория фитнес добавки, познати като фетбърнъри са създадени, за да подпомогнат изгарянето на телесните мазнини чрез спорт.

Те имат функцията да повишават силата и издръжливостта, използвайки мастните  клетки за гориво – това е особено присъщо на добре познатия ни L-карнитин. Ако имате желание да спортувате, за да изгорите калории, но не ви достига енергия, л-картиновите суплементи ще ви помогне много. Разбира се, има и спортни добавки, които също увеличават физическата мощ, но без да активират липидната оксидация. Те са изцяло енергизиращи продукти, базирани най-често на креатин, кофеин, холин и аргинин.

Как да ги приемаме и дозираме?

Приемът на спортни храни и фитнес добавки не бива да става хаотично. На първо място е важен изборът на правилните продукти, защото всеки суплемент има специфична насоченост, а тя трябва напълно да покрива индивидуалните ви нужди. Добре е добавките да бъдат препоръчвани от специалист по спортно хранене – диетолог или треньор, на база конкретния диетично-тренировъчен режим. Дозата също се формира индивидуално. В най-лошия случай се следват указанията на производителя, без да се надвишават препоръчителните дози.