Витамините са изключително важен фактор за нашето здраве. Всяка бедна на витамини и минерални соли диета е предпоставка за възникване на сериозни заболявания, поради понижената функция на имунната система. Всеки активно спортуващ човек се нуждае от допълнителен прием на тези важни микро и макро нутриенти, а това означава да подбере правилно най-добрите витамини за целите на спорта.

Макар, че няма група витамини, която да не донесе допълнителни ползи на атлетите, има няколко важни микроелемента, на които трябва да обърнем специално внимание. Те са необходими за поддържане на добра спортна форма и най-вече за подобряване състоянието на всички важни органи и системи в тялото – кости, сърдечно-съдова система, храносмилателен тракт, мускулна тъкан и така нататък.

Ето и витамините, които трябва да си набавите чрез храната или под формата на хранителни добавки, когато сте подложени на интензивно физическо натоварване:

Витамини от група В

Витамините от група В са едни от най-важните за поддържането на добра спортна форма. Те са жизненоважни за нормалната функция на вътрешните органи и имат пряко отношение към метаболитните процеси в организма – едни от най-важните за мускулния растеж. В витамините са особено необходими в периоди на стрес, какъвто се явяват и тежките силови тренировки за тялото. Те участват в кръвотворенето, чрез стимулиране производството на червени кръвни телца и в изграждане на тъканите – в това число и на мускулната тъкан.

Групата на витамин В включва:

  • B1 – тиамин;
  • B2 – рибофлавин;
  • Б3 – ниацин;
  • Б5 – пантотенова киселина;
  • B6 – пиридоксин;
  • B7 – биотин;
  • Б9 -фолиева киселина;
  • B12 – кобаламин.

Основен източник на витамини от група В са животинските продукти и основно месото, яйцата и рибата. В по-малки количества се съдържат в някои бобови култури, както и повечето плодове и зеленчуци. Недостигът им води до състояния, като анемия, хронична умора, мускулна атрофия, депресии и др.

Витамин D

Говорейки за най-добрите витамини, не можем да не посочим Витамин D. Той е мастно разтворим, синтезира се в човешкия организъм под въздействие на слънчевата светлина и е един от най-важните микроелементи за човешката костна система. Витамин Д се грижи за здравето на костите, ставите и хрущялите, подложени на особено голямо натоварване по време на спорт. Недостигът на витамин D е предпоставка за възникване на над 50 патологични състояния, включително: сърдечно-съдови заболявания, диабет и понижена функция на имунната система.

Един отличен източник на витамин D, насочен специално към здравето на ставите и хрущялите на активно спортуващите  е Joint+ на 4+ Nutrition, съдържащ мощен комплекс от микро и макронутриенти, притежаващи свойството да поддържат доброто състояние на човешката костна система.

Омега 3 мастни киселини

Макар че не спадат към групата на витамините, Омега 3 и 6 мастните киселини са задължителна храна за тялото на активните спортисти.  Те се определят като есенциални (незаменими) за човешкия организъм, което означава, че не се синтезират в тялото, а трябва да се приемат чрез храната. Основен източник на Омега 3 и 6 мастни киселини са рибата, някои растителни масла, лененото семе и масло и определени видове ядки.

Недостигът на Омега 3 води до понижена функция на имунната система с произхождащите от това възпалителни процеси. Тази група мастни киселини се грижи за здравето на сърцето и кръвоносните съдове, очите, мозъка, скелетната мускулатура и кожата.

Един добре разработен хранителен режим може да ви осигури оптимален витаминен прием, но ако се занимавате активно със спорт, ще трябва да подберете най-добрите витамини под формата на хранителни добавки, способни да отговорят на повишените нужди на вашето тяло. Те не само ще ви предпазят от редица здравословни проблеми, но и ще ви помогнат да постигнете високи спортни резултати.