Какво е остеопороза и фрактура?

Остеопорозата е заболяване на костите, при което се губи костната маса на костите. В резултат на това костите стават слаби и лесно чупливи при падане,инцидент или удар. Фрактурата е счупване на една или повече кости, при което целостта на костта е нарушена.

Фактори, които оказват влияние върху здравето на костите:

1. Възраст – Тя е един от основните фактори, които влияят негативно върху костната матрица. Жените над 50г. в менопауза са по-предразположени към фрактури на костите заради загубата на калций от костите.
2. Стрес – Той има катаболно действие върху всички структури и органи в човешкото тяло. Под негово въздействие тялото изхвърля и губи повече фосфор, калций и магнезий от костната матрица, което е предпоставка за по-лесно счупване.
3. Прекомерно трениране и претрениране на организма. Недостатъчното възстановяване води до повишени нива на стрес и последвала каскада от негативни ефекти върху целостта на костите.
4. Диета – Храненето като източник на витамини и минерали е сред основните фактори, които определят здравето на костите. Витамин Д, витамин К, калций, фосфор и магнезий са най-важните микронутриенти за правилното развитие и превенция на костите.

Какво да приемаме за здрави кости?

1. Хранене – животинските храни богати на протеин, витамин Д и калций са: млечните продукти, рибата, черния дроб и яйцата. От растителните храни с най-високо съдържание на витамин К са: зеленолистните зеленчуци (спанак, зелена салата, маруля), броколи, зеле, сушени сливи и киви. Месото (пилешко, свинско, телешко, говеждо) е богато на фосфор, а ядките са богати на магнезий.
2. Слънце – ключов източник на витамин D през топлите месеци.
3. Хранителни добавки. Основното при хранителните добавки за подобряване здравето на костите е комбинацията от съставки и вида на суровините отговорни за по-пълното им усвояване. Колкото по-натурална форма на суровината се използва толкова тя е по-полезна за правилното изграждане и плътност на костта. Синтетичните форми на хранителните добавки водят до странични ефекти за тялото.
3.1 Витамин D – Естествената форма D3 е много по-лесно усвоима от D2. Той участва във вкарването на калция в кръвта за по-нататъшна обработка.
3.2 Витамин K – Натуралната форма на този витамин е витамин К2 – МК7, която превъзхожда многократно често срещания синтетичен вариант. Витамин К съдейства на витамин D да усвои калция от кръвта директно в костите.
3.3 Калций и фосфор – Тези два минерала вървят ръка за ръка и най-добрите съединения на тези елементи са именно трикалциев фосфат и калциевите соли на ортофосфорната киселина. Те за разликата от другите форми на калций не водят до риск от тромбоза, инфаркт и камъни в бъбреците.
3.4 Магнезий – Морският магнезий като естествен източник на този минерал въздейства върху нивата на калций в тялото, като не позволява те да се повишат твърде високо, така че да станат опасни за организма.
3.5 Хранителните добавки BONE+ и Calcifer DUO+ са сред най-подходящите избори, когато искаме изцяло натурални източници на витамин D, витамин K, фосфор, калций и магнезий. При ниски нива на витамин D3 е препоръчително да се използва по-бързо усвоимата течна форма LIQUID D+