Малка част от обикновените хора са запознати с характеристиките и свойствата на аминокиселините. Такова познание е присъщо предимно на лекари, диетолози и бодибилдъри. Що се касае до активно спортуващите, познанията им относно повечето есенциални аминокиселини са доста задълбочени. Като цяло, до прием на аминокиселини, извън хранителния режим прибягват главно те и малка група хора със специфични заболявания.

Какво е представляват есенциалните аминокиселини?

Терминът ‘’есенциални’’ се наложи в последните години, но за по-достъпно представяне на тези важни за тялото компоненти, ще ги наричаме просто незаменими, а те, повярвайте са именно такива. Те са градивен компонент за човешката клетка и без тях е невъзможно нормалното протичане на нито един физиологичен процес в човешкото тяло. Накратко, без есенциални аминокиселини няма живот, но доколко това е достатъчно?

За много мъже и жени, занимаващи се активно със спорт не е достатъчно единствено да бъдат здрави. Те искат да имат силни и добре оформени тела, по възможност с масивна и релефна мускулатура. Свойството на незаменимите аминокиселини да стимулират растежа на мускулната тъкан ги прави верен помощник на милиони атлети по света. Почти няма спорт, в който тяхната помощ да е нежелана, но най-търсена е при силовите дисциплини – културизъм, кросфит, вдигане на тежести, бойни спортове и др.

Съществуват общо осем незаменими аминокиселини, познати като: левцин, изолевцин, валин, хистидин, лизин, метионин, фенилаланин и треонин, като към тях в последните години беше добавена и аминокиселината триптофан, с което броят им в някои материали нарасна до девет. Три от тези 9 са, така наречените аминокиселини с разклонена верига или BCAA (branched chain amino acids). Те са и тези с най-голям принос за изграждане и поддържане на мускулната тъкан и следователно с най-голяма популярност в спортните среди.

Как аминокиселините помагат за постигане на високи спортни резултати?

Както разклонено верижните, така и останалите незаменими аминокиселини имат огромен принос за изграждането на плътна и чиста мускулна маса, както и за възстановяването на мускулите след интензивна тренировка. Едно от последните изследвания сочи, че въздействието на есенциалните и неесенциалните аминокиселини върху мускулния протеинов баланс след тренировка е различно. Например, 6 г есенциални аминокиселини действат два пъти по-ефективно на възстановителните процеси, отколкото микс от 3 г есенциални и 3 г неесенциални аминокиселини.

Приемът на трите разклонено верижни аминокиселини – левцин, изолевцин и валин в комбинация с глутамин след натоварваща тренировка има мощен анаболен и анти-катаболен ефект. Това, означава, че освен повишен протеинов синтез, те осигуряват също понижаване нивата на млечна киселина и ензимите креатин киназа и лактат дехидрогеназа, с което се предотвратява мускулния разпад и до болка познатата ни мускулна треска.

Как и кога да ги приемаме?

Това е въпрос, който занимава запалените атлети в продължение на десетилетия, но на който, за съжаление все още няма стандартен отговор. Приемът на незаменими аминокиселини трябва да бъде основно от храната и само като допълнение на диетично-тренировъчния режим – под формата на хранителни добавки.

За определяне на точната доза е нужен индивидуален подход към всеки отделен организъм. Дозировката най-точно може да определи спортен диетолог или треньор, запознат със свойството на аминокиселините. Указанията на опаковката, дадени от производителя могат също да бъдат добра насока.

 

На въпроса: Кога да ги приемаме има универсален отговор – задължително след интензивно натоварване. Следтренировъчният прием води до ускоряване на възстановителните процеси и оползотворяване на златния час, когато стартира биосинтеза на протеин, т.е. не по-късно от 30 минути след тренировка.

Есенциалните аминокиселини са отлично решение като пред тренировъчна, интра тренировъчна или след тренировъчна формула. Един отличен продукт за тази цел е Hydro Amino+, който съдържа пълния спектър от аминокиселини, необходим за оптимален мускулен растеж и поддръжка.