Голяма част от хората, занимаващи се активно със спорт имат за цел да премахнат излишните мазнини от тялото. За атлетите, практикуващи силови дисциплини, като културизъм, бойни спортове, кросфит и вдигане на тежести е особено важно да премахнат ненужните телесни мазнини, без обаче отслабването да се отразява негативно на мускулната маса. И в двата случая се стига до прием на хранителни добавки за горене на мазнини, като резултатите зависят от три основни фактора:

  • Качество на продукта;
  • Постоянство;
  • Цялостен хранително-тренировъчен режим.

Тук ще се спрем на онази категория суплементи, познати в спортните среди като фет бърнъри. Тъй като те много често присъстват в живота на активно спортуващите е важно да можем да отличаваме добрите от неефективните препарати на база техните активни вещества и тяхното специфично действие. Ето на кои активни съставки залагат качествените добавки за изгаряне на мазнини:

L-carnitine

L-карнитинът е най-често срещаната съставка при фет бърнърите и това се дължи на нейното термогенно действие. Л-карнитин и Ацетил Л-карнитин са най-доброто средство за топене на мазнините чрез спорт, тъй като действат активно в две посоки:

  • Осигуряват енергия, необходима за изпълнение на спортната програма
  • Енергията, осигурена от карнитина идва от складираните в тялото мазнини

L-карнитинът спада към термогенните фет бърнъри, като съдейства за изгаряне на мазнините чрез спорт. Работата на тази аминокиселина е основно транспортна – пренася дълговерижните мастни киселини през клетъчната мембрана на митоходнриите, където биват използвани за енергия, след което изнася обратно отпадните продукти, образувани при усвояването на мазнините. Оптималната доза на карнитина трябва да бъде около 500 мг дневно, но ако консумирате месо, то вече сте приели поне 100 – 200 мг.

CLA (конюгирана линолова киселина)

Редица научни изследвания показват, че CLA (Conjugated linoleic acid) конюгираната линолова киселина, в комбинация с други добавки, като креатин, протеин и аргинин благоприятстват намаляването на мастните натрупвания в областта на корема. CLA е естествено срещаща се в тялото ни мастна киселина, която помага на организма да ускори метаболизма, стимулира имунната система и поддържа нивата на холестерола и триглицеридите в граници.

Конюгираната линолова киселина не само намалява телесните мазнини, но и увеличава мускулната сила и издръжливост. Някои научни тестове показват, че CLA намалява риска от рак на гърдата, подобрява функцията на имунната система и намалява опасността от сърдечно-съдови заболявания, диабет тип 2, остеопороза и някои алергии. Действието на киселината е не толкова в посока горене на мазнини, колкото в спиране растежа на мастните клетки. Препоръчителната дневна доза е минимум 3400 мг дневно в съчетание със спорт. Перфектният продукт от тази група е CLA+ на 4+ Nutrition – добавка под формата на меки капсули с отлично качество и чистота.

Хром пиколинат

Хромът отдавна е познат със своето свойство да подпомага редукцията на мазнини, като потиска желанието за консумация на въглехидрати. След като от рафинираната захар и бялото брашно натрупваме най-много мазнини е напълно логично, спирайки тяхната консумация да намалим и количеството мазнини в тялото.

Добавките, базирани на хром пиколинат са доста използвани като средство за горене на мазнини. Те представляват комбинация от хром и пиколинова киселина и помагат при разграждането и метаболизирането на мазнините, като по този начин регулират процесите на производство на мазнини в организма. Оптималната дневна доза хром пиколинат е 130 mcg, но за максимално изгаряне на мазнините е добре да се приема по 600 mcg.