Автор М. Николов

Какво е тестостерон?

Тестостеронът е полов хормон, който има основна роля за доброто здраве и физическо състояние, както при мъжете, така и при жените. Хормонът се секретира от тестисите при мъжете и от яйчниците при жените, като дори една част от него се секретира и от надбъбречните жлези. Тестостеронът изпълнява следните функции:

  • Участва в развитието на половите органи
  • Увеличава мускулната маса и сила
  • Участва в изграждането на костите и в тяхната здравина
  • Формира окосмяването в човешкото тяло
  • Увеличава либидото и сексуалното желание
  • Участва в сперматогенезата и влияе върху функцията на яйчниците. 

Видове тестостерон и функциите им в тялото.

За всеки активно спортуващ и държащ на здравето си човек подробно внимание трябва да се обърне върху три вида тестостерон:

Общ тестостерон, свободен тестостерон и дихидротестостерон (DHT). 

Общият тестостерон показва нивата на тестостерон свързан с протеини в кръвта (глобулини и SHBG) заедно с тестостерон, който не е свързан с протеини (свободен тестостерон). Докато общият тестостерон е отговорен за образуването на вторични полови белези и влияе върху настроението, то свободният тестостерон има основна заслуга за изграждането на мускулна маса и сила, за изгаряне на мазнини.  Третият вид дихидротестостерон е отговорен за загубата на коса и мъжко оплешивяване, както и за увеличаването на простата. 

Връзка между тестостерон и другите хормони в човешкото тяло.

Човешкото тяло е универсално, защото има свойството да поддържа хомеостаза и баланс на хормоните в тялото. Поддържането на оптимални нива на хормоните е изключително важно за здравето на всеки човек. Нито прекалено високите нива, нито прекалено ниските нива на хормоните и при двата пола са добри за правилното функциониране на организма. Нивата на тестостерон пряко се влияят от нивата на естроген и кортизол. Тестостеронът има противоположно действие на естрогена, но поддържането на баланс и равновесие между тези два хормона е от изключително значение, както за мъже, така и за жени. Нормалните нива на тестостерон в женското тяло предпазват женската костна система от счупвания и остеопороза, ускоряват метаболизма и изгарянето на мазнини, повишават либидото, увеличават енергията и настроението. 

Кортизолът е другият ‘‘враг‘‘ на тестостерона, защото има катаболно (разграждащо) действие върху мускулатурата и тъканите, намалява настроението, води до спад на енергията и бърза умора. Поддържането на оптимални нива на кортизол е за предпочитане, когато искаме да имаме прогрес в постиженията независимо дали става дума за изграждане на тяло или подобряване на постиженията.

До какво водят ниските нива на тестостерон?

С днешното забързано ежедневие това е все по-често срещан проблем при много хора и границата на годините спада все повече. 

Ако усещате някой от изброените по-долу симптоми може би е добре да си проверите нивата на тестостерон:

  • Намалено желание за секс и либидо
  • Загуба и трудно покачване на мускулна 
  • Проблеми със съня и трудно заспиване
  • Загуба на коса
  • Проблеми с ерекцията и намаляване на количеството на сперма
  • Намалена костна маса и риск от счупвания
  • Намалено количество на енергия и лесна умора
  • Увеличаване на подкожните мазнини
  • Промени с настроението (депресия, трудно концентриране, лесна раздразнителност) 

Как да увеличим по естествен начин нивата на тестостерон?

Както разбрахме до сега повишаването на тестостерон до оптимални нива е за предпочитане, когато искаме да изградим едно здраво и добре изглеждащо тяло. 

Основните начини за естествено повишаване на тестостерона са:

  • Тренировки с тежести. Освен по-големите тежести трябва да се наблегне и върху времетраенето на една такава тренировка. Най-добре е тренировката да бъде с продължителност около 60 минути, защото след това нивата на кортизол се покачват. 
  • Хранене. За високи нива на тестостерон е добре да се ядат храни богати на протеин и от животински произход – всички видове меса и риби, млечни продукти и яйца. Друг важен компонент са полезните мазнини от риба/рибено масло, зехтин, ядки и авокадо. 
  • Пълноценен сън. За повишаване нивата на тестостерон са нужни 8 часа пълноценен сън. 
  • Слънце. Излагането на 30 минути на ден на слънце повишава нивата на серотонин и витамин Д, който има пряко действие върху повишаването на тестостерон. 
  • Хранителни добавки. Това най-често са различни витамини, минерали и растителни екстракти:

Витамин Д3 – този витамин е задължително да се приема в месеците, които няма достатъчно слънчеви лъчи. Близо 1 милиард души имат недостиг на този витамин, което е предпоставка да нямате оптимални нива на тестостерон. 

Цинк и магнезий(ZMA) – цинкът е отговорен за повишаване на общия и свободния тестостерон в тялото, докато магнезия подпомага заспиването и добрия сън, също така намалява високите нива на кортизол. 

Трибулус терестрис – Растението ‘‘Бабини зъби‘‘ увеличава по натурален начин нивата на тестостерон, подобрява работата на черния дроб, поддържа хомеостазата и баланса на хормоните като по този начин увеличава енергията, настроението, либидото и желанието за секс. 

Сминдух – това растение  увеличава нивата на тестостерон като повишава изгарянето на мазнини. Друго свойство на растението е увеличаването на мускулната маса и сила.